torsdag 14 november 2013

Vinmångleri av tredje graden


Är det fler än jag som reagerat på det här saftiga erbjudandet från superglossiga livsstilsmagasinet Livets Goda? Eller är det de rebelliska vinkrängarna Winefinder som står bakom? Hur som helst är gränsen mellan redaktionellt framställt material och direkt säljpropaganda fullkomligt utsuddad då sommelieren Björnstierne Antonson i lyriska ordalag formligen bubblar över av superlativ över den här småtrista och högst medelmåttiga barolon från Reverdito. Björnstierne är inte bara frilansskribent åt Livets Goda utan leder även Winefinders ultra-altruistiska sommelierkommité (15 av landets toppsommelierer som tydligen arbetar helt oavlönat med att prova ut Winefinders glassiga produktportfölj, enligt ägaren Ole Nielsen i en tidigare tråd här i bloggen). Är det en annons eller en artikel? Sitter man i knät på varandra så säg det.

Som en parallell så är det ungefär så här Silvio Berlusconi jobbat med sina TV-kanaler i Italien de senaste 20 åren.

20 kommentarer:

Vinosapien sa...

applåder!

kolla samma magasin...leta efter rubriken Övriga nyheter...begrunda nyhetsvärdet... och fundera lite om vem som betalar...

Finare Vinare sa...

Ord och inga visor!

Redaktionell reklam har varit modellen ända sedan LG lanserade sina så kallade "nyhetsbrev".

Ingvar Johansson sa...

Det känns på något sätt logiskt att LG citerar Gambero Rosso i artikeln/annonsen. Bra att du reagerar.

Winepunker sa...

Att bli upprörd över LG är som att bli upprörd över FOX News, meningslöst slöseri med kalorier.
De rankade Allegrini som 'absolut bästa Amarone' på samma uppslag som en helsidesannons från VinUnic redan för fyra år sedan. Lägg ned och låt dumskallarna lapa i sig larvet.

Italienska viner sa...

Klart enklare att inte låta sig uppröras över någonting. Inte särskilt mycket punk, dock.

/Patrik

Winepunker sa...

Njae, man skall väl knappast bli flegmatisk, det är inte samma sak som att undvika kalorislöseri. LG har väl närmast varit enbart annonser från början, jag kanske bara är cynisk men att kritisera LG för ett tilltag som ovan är lite som att kritisera Aftonbladet för att vara vänster - det ligger liksom i deras natur (sedan kan man tycka vad man vill både om LG och vänstertidningar, ingen jämförelse i övrigt).
Det fanns en tid jag trodde LG var något annat, då blev även jag upprörd men den tiden är förbi sedan mycket länge, punk eller inte.

Italienska viner sa...

Jag har nog visserligen aldrig trott att Livets Goda är något annat. Har kanske läst totalt 4-5 nummer från pärm till pärm under min 15-åriga vin-era. Jag kan hur som helst inte låta bli att frapperas av ett sånt här tilltag. Går folk på det här tjafset?
Och stjärnsommelierens dravel sedan: "Det här är ett underbart vin för Piemonte-älskaren, här finns alla de smaker som eftersöks". Och är inte formuleringen "Otroligt mycket vin för pengarna!" bannlyst i stekarkretsar?

/Patrik

Winepunker sa...

"Går folk på det här tjafset? " - det är en rysligt bra fråga, Patrik. Jag brukar fantisera om att så inte är fallet, då är det i alla fall inte konsumenten som drar nitlotten. Men, man fruktar ju att det snarare är tvärt om...

Carlo sa...

"Mundus decipi vult"
"Verden vil snydes" med streg under VULT: "Verdens insisterer på i at blive snydt" og naturligvis er der altid flere, der står i kø (Vivino, Vinpalle m.m.m.) for at tilfredsstille den masokistiske lyst til at blive snydt. Pointen er: hvem er den gennemsnitlige læser af LG ? den fortravlede CEO, som drikker etiketter ? hotellets FB manager som skal satse på sikre vine ? finder læseres i baldet "alle de smaker som eftersïks" ??

Ingvar Johansson sa...

punkarn !Låter som du blivit däst av att undvika kalorislöseri... men hittar ändå energi för att diskutera något som du tycker är meningslöst att diskutera... Ter sig en aning inkongruent.

Självklart är det här inte ett meningslöst ämne och lika självklart handlar det inte om att än en gångkonstatera att LG är lika uselt som hållningslöst. Grejen, som jag ser det, är att man blandar ihop redaktionellt material med reklam, vilket jag inte tycker är något att rycka på axlarna åt. https://www.sjf.se/yrkesfragor/yrkesetik/spelregler-for-press-radio-och-tv/riktlinjer-mot-textreklam

Winepunker sa...

Jaja... Det verkar som min poäng inte går fram riktigt, men det är OK, vi kan lämna det - det är som sagt inte så viktigt.

Italienska viner sa...

Hehe, nej - viktigt och viktigt, men någon form av hederlighet och trovärdighet hos landets, trots allt, ledande vintidskrift tycker jag nog att man har rätt att förvänta sig. Det är trots allt många mer eller mindre vinintresserade i Sverige som ställer in sökarljuset efter vad som skrivs i LG,"dumskallar" eller inte.

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Jag skulle gärna vilja förstå vad som är din poäng, kan du ta den en gång till ,gärna tydligt

Winepunker sa...

Patrik fattar, det är uppenbart.

Låt mig 'dumb it down'. Att bli upprörd/kritisera en hyena för att vara en opportunist är bara dumt - det är ju dess väsen. LG är inte en vinpublikation, det är en annonspelare som maximerar vinst genom att lura folk. Misstagen ni gör att ni tror att de är journalister (eller snarlika ting) och inte en vinstmaskin helt utan något annat syfte än pengar.
Det är klart man blir upprörd när man ser en hyena äta en nyfödd antilop om man nu är under villfarelsen att hyenan är en hjälparbetare från SIDA.

Jag kan nog inte förklara tydligare, begriper ni/du inte nu klickar det helt enkelt i språket/kommunikationen.

Italienska viner sa...

Kan du juxtapositionera dina allegorier till en nordligare fauna? Savannen beats the shit out of me. :)

Att sätta sig själv så von Oben och bara avfärda LG som ett simpelt annonsblad håller ju inte. De har ju trots allt en stor, och synbarligen stabil, läsekrets.

/Patrik

Winepunker sa...

Så har Aftonbladet....

Ingvar Johansson sa...

Punkarn ! Tycker du har lika dålig koll på metaforerna
som på tidningsvärlden. När blev hyenan opportunist ? Och Aftonbladet slutade vara en vänstertidningen någon gång förra seklet (om man nu inte råkar ha 114 som de tre första siffrorna i sitt postnummer och ser sossarna som vänsterspöken) Jag är väl medveten om vilken yrkeskår BSB tillhör och gör mig heller inga större illusioner om LG's pressetiska hållning men här går man definitivt över en gräns.

Winepunker sa...

Så Aftonbladet är inte en vänstertidning? Åsa Linderborg är ju så 'röd att hon inte kan få något annat jobb än på Aftonbladet" (hennes egna ord, NB).

När det gäller hyenan citerar jag gärna National Geographic "Behind the snarl lies a cagey opportunist, proficient hunter, and dutiful parent."
Att vara opportunist är inte negativt, bara ett väsens inneboende själ. Dessutom har jag mer förtroende till National Geographic än vintyckare rörande Hyenor (med all respekt, måttlig sådan, i övrigt).

Ingvar Johansson sa...

En vänstertidning som ägs till dryga nittio procent av norska Schibstedt och delar lokal med Svenska Dagbladet...

Winepunker sa...

Igen, Åsa Linderborg är inte vänster? Jag skulle nog säga att hon är det, trots lokaliteten (speciellt enligt egen utsago). Jag är liberal trots att jag bor i Bagis sedan 20 år, var jag bor har inget mes saken att göra (även om vänstern gärna hotar med knytnävar varje valår, jag är inte den som fjolligt bangar en fight).

Men, diskussionen har som vanligt glidit ifrån kärnan i vad det gällde. Jag står på mig, att LG gör det de gör är en naturlig funktion av dess väsen. Även om National Geographics definition av Hyenor inte duger för dig...