torsdag 15 augusti 2013

Zweigelt 2012 (Radoar)


Det här kunde vi inte undvika att bli rejält nyfikna på vid vårt senaste besök hos Fabio & Mie och deras Cibi e Vini i Köpenhamn: Zweigelt från några av Italiens högst belägna vingårdar (+900 m ö h) i Sydtyrolen, några mil söder om gränsen till Österrike. Detta är ju äppelodlartrakter av rang, och Edith och Norbert Blasbichler erbjuder förutom äpplen och viner på müller-thurgau, pinot nero och zweigelt dessutom kastanjer, nötter, päron samt grappa, akvavit, juicer och vinäger i sin omfattande produktportfölj, allt odlat och framställt efter biodynamiska principer. Branta solsamlande sydsluttningar tillsammans med en värmeabsorberande jordmån av skiffer och förvittrad lera är vitala beståndsdelar i frukternas mognadsprocess när de växer på den här höjden.

Vi plockar ut flaskan direkt ur kylen, där den stått öppnad i några timmar, och skådar en färg som är nära nog lila och utstrålar lätthet och ungdom med sin transparens och ysterhet. Och vi bjuds ungefär vad man därmed kan förvänta sig i fråga om klarröd bärfrukt, mineralitet och frisk syra, men det lurar dessutom en störande ton av inälvsmat i fonden - ni vet det där järniga, umamidrivna som man finner i lever, njure, hjärta osv. Jag brukar uppfatta detta som en orenhet, förekommande i enstaka biodynamiska/organiska viner - mest notabelt hos ett par exemplar av Cornelissens och Cascina degli Ulivis röda viner på sistone, men jag har förstått att man kan vara olika känslig för det. För min del är det en svårforcerad hang up och tonen brukar gå igen i smaken där den nästan slår över i beska, bitterhet och ett hårt metalliskt anslag.

Jag är inte så lite förbryllad för när jag öppnade flaskan tidigare på eftermiddagen märkte jag inte av några som helst leverpastejsymptom vid den obligatoriska och raskt upphällda testslatten, något som jag tror mig hade märkt ganska omgående om de vore där. Nåväl, vi äter vår middag och plockar in en väl beprövad valpolicella från reservbänken men zweigeltens beteende gäckar oss, vilket föranleder mig att senare på kvällen återvända till flaskan, som vid det här laget har stigit avsevärt i temperatur (16-17°C).

Och förvandlingen är verkligen anmärkningsvärd. Plötsligt har vi ett vin i glaset som pumpar ur sig viol och andra lite syrahlika florala aromer, rabarber och rena mineraliska toner, samt en hel binge friska skogsbär av det mörkare slaget - blåbär, slånbär osv. Doften är med ens ren som nymanglat linne, en uppfriskande och upplyftande sniff.
Munnen präglas av en blåaktig, ungdomlig bärfrukt och vitala, parata syror, en befriande låg alkoholhalt (12%), inga direkta tanniner och så denna uppseendeväckande renhet. Vad hände?

Man har ju hört producenter, oftast låg- eller osvavlande sådana, tala om att man ska vara varsam vid kylning av vissa viner då dessa kan bli stressade och kajka ur vid för låg temperatur, men jag har egentligen aldrig tagit dylika utsagor på särskilt mycket allvar. Vi hade en incident med Radikons Fuori dal Tempo 2000 nyligen som möjligen också betedde sig lite oberäknerligt till följd av för drastisk kylning. Ett lätt, rött vin som det här vill jag gärna ha nära nog kylskåpskallt till maten för att sedan successivt låta det stiga i temperatur i glaset. Kanske dags att börja se upp lite med det, i alla fall vad beträffar Radoars zweigelt som definitivt excellerar ju närmare rumstemp det kommer och därmed visar sig vara ett uppiggande, energiskt och personligt vin med lynne...
Nu är vi förstås nyfikna på hur zweigelt/pinot nero-blandningen Loach beter sig.

6 kommentarer:

Henrik sa...

Rent generellt är det ju så att kylning sänker, i brist på bättre ord, smakhalten. Skillnaden på ett kylskåpskallt äpple och ett rumstempererat är enormt.
Det är en anledning till att man kan uppfatta vita viner som mer syrliga när de är rejält kalla och så brer frukten ut sig allt mer när temperaturen stiger.
Till yttermera visso är det ju inte bra för några råvaror att utsättas omväxlande för kyla och värme/rumstemperatur.
Däremot, att vinet skulle "kajka ur", utan att hämta sig när temperaturen långsamt får stiga, det låter aningen märkligt.
Till sist, vinvärlden är spännande nu - italiensk zweigelt odlat på 900 meters höjd som låter som en syrah från en norrsluttning nånstans i Rhônedalen ...

Italienska viner sa...

Jo, givetvis är det så. Men problemet under sommarhalvåret är sällan för låg temp på vinet, varför vi alltid låter det blomma upp successivt i glaset. Problemet här var att det gjorde det först långt senare än "normalt".

Det slog mig under löprundan här på morgonen att vi hade ytterligare en liknande upplevelse hemma hos Ingvar härförleden, då BV-Jörgen hade med sig en österrikisk zweigelt med tydliga orenheter.
Jag tycker mig ha druckit så mycket zweigelt i mina dagar att jag kan avfärda dessa toner som "druvtypiska" men kan det varit ett temp-problem även då? Vi gav det aldrig en andra chans och producenten tillhörde trots allt toppskiktet...

/Patrik

Jörgen Andersson sa...

Nya spännande saker hos Fabio & Mie - zweigelt minsann! Efter det nedslående mötet med druvan in Burensvik var jag tvungen att strax pröva Preisingers från 2012, det var en riktigt trevlig bekantskap. När det gäller den tidigare provade flaskan, som vi kom överens om var oren, hade jag luftat innehållet i karaff ca två timmar på förmiddagen, sen tillbaka i flaskan och in i kylen för att den inte skulle vara för varm vid provningen senare. Jag tog ut den nån timme innan vi provade den. Svårt att säga om temperaturväxlingarna bidrog till uppfattningen av orenhet - det borde rimligen inte vara så, så har jag behandlat viner förr utan problem och det här fick jag intrycket var mer ett tufft vin än en fragil blomma. Kanske skulle det ha luftats än mer och det hade förstås varit intressant att återkomma till det dagen efter. Kanske nån som gjorde? Hursomhelst kan det komma ett tillfälle att prova igen vid nästa besök hos österreich Vin, vilket jag ser fram emot med spänningn.

Piu Rosso sa...

Højinteressante overvejelser og beskrivninger på IV for tiden - som altid! Tak for den interessante og værdifulde Rinaldi-vertikal og denne producent lyder superinteressant. Beskidt som jeg er, plejer jeg at hilse blod, sved og kød velkommen, og er en af grundene til at jeg synes om lavtsvovlede biodynamikere. Men jeg tror heller ikke det er denne 'godartede snavs' du refererer til. Under alle omstændigheder er det interessant med en levende vin i flasken, synes jeg - et reelt naturprodukt på godt og ondt.
God weekend, Niels

Italienska viner sa...

Jörgen - Just,ja! Sepp Muster var österrikaren du hade med dig. Var nog trots allt inte kosher.
Preisingers zweigelt är en bedårande bagatell, väl värd att prova för den hugade.

Niels - I know the godartade snavset when I taste it. Men som sagt; en förbluffande återhämtning av Radoar. Har du, i kraft av varande en alp-auktoritet av rang vid det här laget, provat någon italiensk tolkning av den här druvan tidigare?

/Patrik

Piu Rosso sa...

Hej Patrik - Nej, det har jeg desværre ikke. Jeg har gået målrettet efter Lagrein og Pinot Nero fra AA. I Valle d'Isarco er der en del af de 'østrigske' sorter, Garlider laver fx en glimrende Veltliner derfra.

Schiava er en helt anden AA-historie, som man måske burde dykke ned i..

VH Niels