torsdag 29 september 2011

Angarano Bianco Vespaiolo 2010 (Villa Angarano)


Premiär i hushållet för vespaiola. En vitvinsdruva som oftast hittas runt omkring Breganze i Veneto, där den mest gör väsen om sig som huvudingrediens i passitovinet Breganze Torcolato. Torra, stilla, vita viner på 100% vespaiolo är tydligen ganska ovanliga så det är inte utan att man hajar till en smula när det står att finna ett exemplar på det lokala landsortssystemet.

Villa Angarano odlar åtta hektar vin i Bassano del Grappa och låter sin Angarano Bianco Vespaiolo ligga på fällningen i rostfria tankar under cirka fyra månader, varefter klarning och buteljering äger rum.

Ett ljusgult vin med grönstick. Doften bjuder direkt på både rikliga skopor med tropisk frukt - kiwi, passionsfrukt, ananas - och en trevlig mineralsälta. Jag tycker mig spåra ett antal likheter mellan det här vinet och de tocai friulano- och ribolla gialla-viner jag smakat, från nästgårdshäradet Friuli-Venezia Giulia, i både druvkaraktär och stil.

Likheter som blir ännu mera påtagliga i munnen. Riktigt höga syror som studsar tillbaka på kuddar av ljus frukt och fin mineralitet. Ett rustikt, munrensande, uppfriskande men absolut matkrävande vin som, liksom sina friulanska kusiner, har ett mycket brett användningsområde.
Prislappen på 109SEK känns dock en aning hög när man är van vid priserna på bruksvinsbörsen i Holte men vi har icke desto mindre fyllt på med ytterligare ett par flaskor av kuriösa skäl.


ps - Jag kan inte undanhålla er vad som måste vara århundradets värsta sågning. Stackars DT-reportern Carin och hennes fotograf fick till och med springa iväg och tröstäta godis för att hämta sig efter konsertupplevelsen med Mats Gustafsson. Musik är sannerligen en kraftfull konstart...

6 kommentarer:

Piu Rosso sa...

"hvad ved jeg om improjazz? Ingenting" Det siger jo alt! Hvorfor f... skal hun så anmelde?! Kunne man forestille sig: "Jeg ved intet om politik, men nu skal I bare høre.." eller: "jeg aner ikke hvad jeg taler om, men her er hvad der kommer til at ske i verdensøkonomien". Nej vel. Journalister/anmeldere bør ikke nødvendigvis være eksperter, men når de ligefrem (oveni købet med en vis stolthed) indrømmer at de ikke har en anelse om det de skriver om, er der noget galt. Det er helt ubegribeligt at man giver spalteplads til en sådan omgang og hendes letkøbte pointe kan vendes lige tilbage mod hende selv: Det er som et barn der leger musikanmelder. Absurd at det kommer i avisen. (Opløftende er det dog at se kommentartråden på web)

Nå, talk about off-topic..:-) Men jeg har i årevis syntes om Mats Gustafsson og den koncert lyder som en jeg enormt gerne ville have hørt. Den måske mest værdifulde musik er den som formår at rejse spørgsmålet om hvad musik er(?).

Vespaiola - også interessant!:-)

VH Niels

Italienska viner sa...

Instämmer till fullo Niels. Just den här recensionen är både underhållande och beklämmande då recensenten så uppenbart inte har en aning om vad hon recenserar - hon säger det ju till och med rakt ut! Samtidigt kan jag inte låta bli att misstänka att detta är fallet i ganska många fall, fast med skribenter som lyckas mörka sin inkompetens med att i alla fall svänga sig med en "korrekt" terminologi.
Jag kan verkligen inte förstå varför man skickar stackars Carin på ett sådant här uppdrag överhuvudtaget? Det skulle inte förvåna mig om hon (och fotografen!) får gå igenom någon form av post-traumatisk terapi efter det här.

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik o Nils !Detta är den bästa och mest upplysande recension jag läst på mången god dag. Liten Carin blir ivägskickad på uppdrag av lokalredaktören och möter något hon helt saknar referensramar för. Hon är helt öppen med det och berättar om sin upplevelse av konserten. Och det på ett både ingående och förtjänstfullt sätt. För en gångs skull ger mig en konsertrecension om bra bild av vad som utspelade sig. Och jag önskar så att jag hade varit där. Jag tror också att Mats Gustafsson verkligen uppskattar recensionen. Och sågning, jag vet inte det... Musiken gjorde onekligen ett starkt intryck på recensenten och det var väl också Mats Gustafsson avsikt gissar jag.

Naturligtvis är det bra med skribenter som vet något om ämnet de skriver om. Tyvärr är det väl inte helt vanligt när det gäller musiksribenter i dagspressen. Men jag uppskattar Carins öppenhet med sin okunskap.
Och vinet låter ju inte så dumt.

Italienska viner sa...

Jo, ur ett rent prisvärdhetsperspektiv hade säkert Carin ritat dit 5 ekorrar, dalahästar eller vad det månde vara, utan att blinka. I övrigt tycker jag nog att detta var en sågning 'per definition'. Ren och ogrundad subjektivitet är sällan förtjänstfull när den framförs i ett strikt negativt sammanhang. Jag tyckte detta var ett lysande exempel på den gamla devisen: "har man inget positivt att säga..." osv.
Jag vet inte om Mats Gustafsson 'uppskattar' en sådan här recension, möjligen är han lätt road av den, kan tänka.

/Patrik

Piu Rosso sa...

http://ibyen.dk/musik/koncert-jazz/ECE1409743/eksplosiv-free-jazz-trio-uddelte-musikalske-oeretaever/

Italienska viner sa...

Härlig läsning Niels! Loco var nytt för mig, kul program. Jakob Bro's Nonet nästa lördag borde inte missas.

/Patrik