tisdag 3 maj 2011

Il Vermentino 2010 (Erik Banti)


Vermentino hittar man inte bara i Ligurien eller på Sardinien, man ser allt oftare toscanska varianter och ibland även australiensiska... Till och med La Spinetta har gett sig in i leken och gör numera en toscansk vermentino, ett tecken så gott som något på att detta är en druva som är på gång.

Erik Banti håller till i Scansano, Maremma och odlar huvudsakligen sangiovese eller morellino som områdesklonen kallas. Odlingsmetoderna är av det ekologiskt hållbara snittet. Vermentinon mognar tidigt och plockas normalt redan i början av september, efter en veckas jäsning får musten ligga till sig fem månader på ståltank och en månad på flaska innan det är dags att säljas.

I stort sett helt färglöst och skirt i sin uppenbarelse. Ytterst ämabel doft som rymmer hinkvis av söta augustipäron, passionsfrukt och krusbär. Gott om både söt och frisk frukt i ett charmigt paket. Smaken svarar direkt och har en hög fin syra som håller sig en bit ovanför fruktigheten. Mycket krispig och frisk med aromatisk frukt i en stil som jag tror nästan alla kan uppskatta. Finns hos Carlo Merolli, för storkonsumenten har vi att göra med ett tvättäkta fynd för 35 DKK vid köp av 60 pavor.

4 kommentarer:

Herren sa...

Låter osannolikt bra. Jag får inte in i mitt lilla huvud hur man kan sälja ett vin av någorlunda kvalité till det priset. Bara därför borde man köpa en pall :-)
Men då blev det kanske inte så mycket annat drucket, men ett prov på någon enstaka flaska - definitivt.

Jonas sa...

Lite off topic men nyfiken på om du druckit Ornellaia Le Volte 2009? Provade den för en vecka sedan och tyckte den var riktigt bra. Blev minst sagt lite sugen på att prova något av deras andra lite dyrare viner. Provat något av dem?

Skrev om den på min blogg om du är nyfiken på vad jag tyckte.

Italienska viner sa...

Herren - Priset är vansinnigt bra, sett till vad man får i glaset. Även styckpriset 59,- är förstås ett klipp.

Jonas - le Volte 2007 är den senaste årgången jag smakat. Inget som jag går igång på dock, lite för internationellt stylat för min mera jordnära smak. Trevlig blogg du har!

/Patrik

Jonas sa...

Tack! Kul att höra, känns som jag famlar i mörkret då jag började skriva för 3 veckor sen. Men det tar sig väl efterhand. Kul är det i vart fall.

Le Volte är väl ganska lättillgängligt och kanske inte så spännande som jag tror du antyder :) Men tyckte det hade en trevlig balans.