onsdag 2 mars 2011

Recit Roero Arneis 2009 (Monchiero Carbone)


Monchiero Carbone är kända för att göra riktigt bra Roero Arneis. Vi gillade verkligen cru-arneisen Cecu d´la Biunda 2009 häromsistens och tänkte prova lillebror Recit 2009 innan vi fyller på depåerna.

Recit (lille kungen) hämtar druvorna från 10 utspridda hektar i Canale, Vezza och Priocca. Arneis är en snabbmognande druva som snabbt tappar syran vid för hög mognadsgrad, så för att bibehålla den sköra syrligheten igenom vinifieringsprocessen hoppar man över malo och lagrar enbart på stål.

Väldigt skirt ljusgul med nätta grönstick. Man kan knappast läsa en arneis-smaknot utan att päron är det första doftintryck som nämns och så är även fallet med Recit. Mogna sockerbitsöta augustipäron och syrligt friska gröna små äpplen fyller fruktkorgen. Bedårande rent och oskuldsfullt men likafullt fruktintensivt och aromatiskt med seltzerporlande puffar som liksom accentuerar och drar ens uppmärksamhet till mineraliteten.

Tämligen fokuserad mun med markerad syrlighet som glatt låter sig klädas i päron, mango, nektarin och ett uns grapefrukt. Mycket friskt och med en lätt sälta i bakgrunden som får tankarna att sväva kring en rejäl balja cozze vesuviano eller varför inte spaghetti alle vongole.
Lite kortare och mindre fyllig men mer distinkt och läskande än Cecu d´la Biunda. Mycket bra och härmed utnämnd till husets arneis!

Nr 71984 i BS och kostar 139 SEK.

4 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Ni måste tillhöra en ytterst exklusiv skara som håller er med en husets arneis. När jag läser kan jag nästan förnimma smaken av en bra friulano.

Italienska viner sa...

Ingvar - Husets arneis och husets erbaluce...
Min knapphändiga erfarenhet av bra friulano till trots är jag nog böjd att hålla med om att likheten är slående. Friulanerna som jag smakat har nog dock haft mer av fatrostade toner än vad som är brukligt i Roero?

/Patrik

Herren sa...

Jag har druckit Correggias variant på någon provning som jag kommer ihåg som OK, men detta låter riktigt bra. Snart är vitvinssäsongen här....vi har haft klar slagsida åt det röda hållet ett tag nu.

Italienska viner sa...

Herren - Corregias arneis har varit trevlig när vi provat. En annan enkel men bra representant är Paitins Vigna Elisa 2008.

/Patrik