torsdag 28 oktober 2010

Barbera d´Alba Superiore 2007 (Giuseppe Nada)


Barbera från en mindre producent i Treiso. Azienda Agricola Giuseppe Nada har dryga 8 ha i markerna runt Casot och Marcarini i den norra delen av Treiso. I produktlinjen finns förstås en Casot-barbaresco och man gör även en barolo med druvor från La Morra.
Barberan får macerera i 12 dagar och därefter låter man den ofiltrerade musten ligga 12 månader på medelstora och mjukrostade franska fat. Cirka 5000 flaskor barbera produceras årligen.

Vackert rubinröd med nästan svarta reflexer. Näsan fylls med Käck-lakrits i en rätt så maffigt söt primärpust. Liljekonvalj och grönörtiga toner av färsk mynta banar väg för den förföriska körsbärsmattan som bygger upp sig kring en kärna av dansk kirsebærsextrakt och den inledande sötlakritsen - smaskens.
Vinet uppför sig bra i munnen med alerta syror och robust frukt som emellertid antar lite värmebittra toner när det är dags att klinga ut i eftersmaken, detta är dock inget som direkt stör helhetsintrycket. Ett solitt vin som njutes såväl till enkla pastarätter som på egen hand.
Efter en natt i kylen i öppnad flaska har allt fallit ännu bättre på plats och visserligen förlorat lite juvenil charm men istället ackumulerat en något mognare pondus - riktigt trevlig barbera d´Alba i kontemporär tappning.

(15,5p/20)

Köptes vid Vini d´Italia-mässan (3 st för 235 DKK) av Langhe-Vine som sedermera verkar ha lagt ner verksamheten?

6 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Patrik ! Jag tror jag mötte en man från Langhe-vin på Gambero Rosso-tillställningen i förrgår. Jag kan missta mig men jag har en suddig minnesbild av skeendet.

Italienska viner sa...

Just det ja, du var på "il GR-spettacolo"! Hoppas man se fram emot en bloggpost?

Var det månne Birger Vejrum du du fick en glimt av? Hade han någon producent representerad i "boutiquedjungeln"?

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik Vid närmare eftertanke tror jag att mannen jag träffade arbetade på Lahvino.

Birger sa...

Hej Patrik,

Det var nu ikke mig du mødte, men Lars fra Lahvino.

Patrik, tak for den flotte anmeldelse.

Ciao
Birger

Italienska viner sa...

Hej Birger, kul att du tittar förbi!

Är Langhe-Vine fortfarande igång eller har ni bytt namn?

/Patrik

Birger sa...

Hej Patrik,

Der er mange "hits" på min hjemmeside fra Viniditalia :o)Sådan fandt jeg jer, flot side du har, omfattende og godt beskrevet.

Jeg er uddannet Socialpædagog og hjælper en god ven for tiden med nogle børn. Har derfor lukket Langhe Vine til ca. juni måned.

Ciao
Birger