onsdag 18 november 2009

Barbera d´Alba 2007 (Matteo Corregia)


Vi har ett gäng barberor som ska provas här hemma, det är en druva som länge varit en husfavorit men som lätt hamnar i skuggan av sin, i vissa stycken, mer spännande och lite mytomspunne kusin nebbiolo.
Det ska bli bättring på barberafronten och vi letar efter rena smaker med stor och intressant frukt och höga syror som sticker i kinderna.

Vi började hos Elio Grasso i Monforte och rör oss nu några mil norröver, så långt att vi hamnar utanför Langhe, till Roero.
Barbera d´Albazonen sträcker sig ända upp hit och i regionens centralort Canale hittar vi Azienda Agricola Matteo Corregia.
Den tragiska historien kring den här vingården börjar bli allmänt känd vid det här laget - Vinovis-Ulrik besökte tidigare i höstas och berättar fint om det här - änkan Ornella Costa-Corregia fortsätter i makens anda att producera eleganta viner med personlighet. Man gör en vingårdsbetecknad barbera som heter Bricco Marun och den vanliga Barbera d´Alban som vi provar i kväll.

Barbera d´Alba 2007 har spenderat ett år på begagnade barriquer och sex månader på rostfritt, därefter vilar den ytterligare ett halvår på flaska.
Det är ett mörkt och klart vin i djupt purpurröd kostym. Efter en stund i glaset kommer den röda bärigheten i gång och börjar pusta ut - tydliga vinbär, hallonkräm och tinade jordgubbar.
Faten är väldigt snyggt integrerade och märks med andra ord mycket lite, fruktpelaren är massiv med blåbär, lingon och amarena. Stråk av skoputs, tusch och läder ger sig tillkänna

Det sticker till lite i kinderna av de pigga syrorna, en finkornig strävhet sitter kvar ganska länge på tandköttet och eftersmaken är längre och saftigare än man kan begära. Lakrits och tobak stannar kvar på gomseglet.

Återigen en mycket trevlig barbera och den här gången för ganska lite pengar; SEK 155 får väl anses mycket rimligt för ett vin av den här kalibern i beställningssortimentet?
Vi bestämmer oss för att bli bekanta med prestigebarberan Marun så fort som möjligt, Bristly har den listad men det finns ingen info om i vilket sortiment man hittar den ännu.
Vi har dock en bunke andra som står på tur så länge.

(17p/20)


3 kommentarer:

Ulrik sa...

Kul med en till som gillar Correggia. Jag kan rekommendera att prova Marun, som du tänkt. Jag tyckte nog den var ett klart snäpp bättre. (Men jag vet att inte alla var så förtjusta när jag bjöd på den).

Bra du påminde mig, jag måste hitta en ny magnum Marun, som jag råkade bjuda på. :-)

andersuw sa...

Hej Patrik,

Marun är säkert i vissa avseenden ett ännu bättre vin än det ni drack. Men stilmässigt faller det mig inte riktigt på läppen: Lite för modernt insmillrande, utan det där genunina barberastinget.

Även jag är annars Corregiafan. Vi provade 04:an av Rocchè d'Ampsèj så sent som i helgen. Mycket trevligt att dricka redan nu. Och av 00:an att döma (wow!) blir det mer fyrverkerier vad det lider.

Italienska viner sa...

Marun ska definitivt testas dock kan jag vara lite avvaktande i fråga om kombinationen nya barriquer och barbera, som du säger Anders - man vill åt det där syrliga stinget.
Å andra sidan kan nog Corregia vara en av de producenter som fixar det.

/Patrik